Thursday, September 20, 2012

Munajat Bertaubat Kepada Allah............

Munajat Bertaubat Kepada Allah

by Ayob Mohd Said on Tuesday, 6 December 2011 at 15:43 ·

Wahai Tuhan Yang tak mengenepikan harapan orang-orang yang mengharap

Wahai Tuhan Yang tak menyia-nyiakan pahala orang yang berbuat baik

Wahai Yang menjadikan tempat pelarian para hambaNya yang takut

Wahai Yang ditakuti hamba-hambaNya yang muttaqin. Inilah hambaMu yang dipenuhi dosa-dosa yang bermohon di hadapanMu

Kami Hamba yang melumuri badan dengan  kemaksiatan

Kami Hamba yang dililit tubuhnya oleh pengaruh syaitan hingga lalai dari segala yang Engkau perintahkan dan melanggar segala yang menjadi laranganMu

Bagai orang yang bodoh atas segala kekuasaanMu. Bagai orang yang mengingkari kurnia dan kebaikanMu hingga dibukakan matanya, melihat kebenaran dan petunjuk serta tersingkap segala kabut yang menyelimuti mata.

Kami Hamba Mu ini selalu menghitung segala yang telah diperbuatnya dan merenungi segala pengingkaran terhadap Tuhannya hingga tersadar dengan banyaknya dosa dan kemaksiatan

Kami HambaMu  segera menghadap kepadaMu, Mengharap segala ampunan dariMu dengan penuh harap dan rasa yakin kepada Mu dengan penuh keteguhan akan segala yang ada di sisiMu dengan penuh rasa kekhawatiran dan keikhlasan

Tiada lain keinginan kami hambaMu selain kepadaMu Tiada lain keinginan kami selain kepada Mu

Tiada lain yang di khawatirkannya selain kepadaMu

Kami Hamba yg kini mengharap dengan penuh kerendahan

Mengarahkan pandangan ketanah dgn penuh kekhusyukan.

Menundukkan kepalanya dengan penuh kehinaan

Engkaulah yang paling tahu tentang diri kami,  kerana Engkau pegang segala rahsia-rahasia kami

Engkau yang paling tahu jumlah dosa-dosa kmi, kerana Engkau yang menghitung semuanya itu.

Inilah hambaMu yang meminta perlindungan dari segala sebab yang bakal menimpa diri, dari segala akibat buruk dari dosa-dosanya yang begitu banyaknya

Segala kelazatan dan kenikmatan telah berlalu Yang tersisa kini hanyalah akibat yang harus kami tanggung.

Ya Ilahi

KeadilanMu tidak akan diingkari bila Engkau tetap menghukum hambaMu ini. Ampunan Mu tidak pula begitu berat bila Engakau memaafkan dan mengasihani, kerana sesungguhnya hanya Engkau yang Maha Pengampun atas segala dosa-dosa besar.

Ya Allah kami menghadapkan kepadaMu dengan sepenuhnya mematuhi segala perintahMu termasuk perintah berdoa kepada Mu dan Engkau berjanji untuk mengambulkannya.

Engkau berfirman: (Udhuni yas tajib lakum) “Berdoalah/bermohonlah kepada Ku Maka pasti Aku kabulkan”

Ya Allah, Maka limpah sejahtera kepadaNabi Muhammad SAW dan keluarganya. Temuilah diri kami dengan ampunan dan maghfirahMu seperti akan menghadap kepada Mu dengan penuh kekeyakinan

Angkatlah diri kami dari lembah dosa sebagaimana aku rendahkan diriku di hadapanMu. Tutupilah rahasia2 kami dengan hijabMu sebagaimana Engkau tangguhkan siksaan bagi kami

Ya Allah, Teguhkanlah niat kami untuk tetap mentaati Mu

Kukuhkanlah hati kami untuk senentiasa beribadah kepadaMu Tunjukilah kami suatu amalan yang dapat membersihkan diri kami dari kotoran dan dosa.

Ya Allah, Teguhkanlah niat kami untuk Matikanlah diri kami dan ambillah nyawa kami dengan tetap teguh memegang agamaMu dan agama NabiMu Muhammad SAW dengan kalimah ”La ila ha Illallah Muhamadur Rasulullah”

Ya Allah Inilah kami yang kembali dan bertobat kepadaMu dari segala dosa2 besar maupun kecil baik yang nyata maupun tidak baik, yang lampau maupun yang akan datang

dengan taubat yang seilkhlas-ikhlasnya yang tak pernah lagi membayangkan kemaksiatan dan tak pernah lagi ingin kembali melakukan kesalahan.

Dan Engkau berfirman dalam kitabMu “Sesungguhnya Engkau menerima taubat hamba-hambaMu memaafkan kesalahan mereka dan mencintai orang-orang yang bertaubat.”

Terimalah taubat ini seperti yang Engkau janjikan Ya Allah. Maafkan kesalahan kami ini seperti yang telah Engkau jaminkan. Cintailah diri kami sebagaimana yang Engkau persyaratkan dalam taubat kami.

Ya Rabbi, Inilah kami hambaMu yang mewajibkan dirinya untuk memenuhi syarat Mu untuk tak lagi lakukan segala yang Engkau benci yang berjanji pada dirinya untuk tak lagi melanggar segala yang Engkau larang yang berjanji untuk menghindari segala yang mengundang kedurhakaanMu.

Ya Allah, Engkau mengetahui apa yang kami perbuat, Maka ampunilah kami sesuai yang Engkau tahu tentang diri kami dan dengan kekkuasaan Mu bawalah diri kami kepada hal-hal yang Engkau sukai.

Ya Allah betapa banyak akibat dari kesalahan yang kami tanggung, baik yang masih kami ingat maupun yang telah kami lupakan. Namun senua itu tetap Engkau perhatikan dengan mataMu yang tak pernah tidur dan ilmuMu yang tak pernah alpa.

Maka gantilah akibat yang kami tanggung dengan yang lebih patut kami terima.  Buangkanlah segala bebannya. Lindungi kami dari melakukan hal yang sama diwaktu-waktu lainnya.

Ya Allah, tiada satu pun yang mampu memenuhi taubat kami, kecuali berkat perlindungan Mu. Tiada pula yang mampu menahan diri kami dari dosa-dosa kecuali dengan kekuatan Mu.

Maka kuatkanlah diri kami dengan kemampuan yang cukup (untuk mencegah diri kami dari  dosa-dosa) dan limpahkan pula pada diri kami perlindungan yang kukuh.

Ya Allah siapa saja hamba Mu yang bertaubat namun Engkau tahu bahawa ia akan bakal merusakkan taubatnya dan kembali melakukan kesalahan dan dosa. Maka kami berlindung kepadaMu agar diri kami tak sama dengannya. Jadikan taubat kami sebagai taubat yang tak lagi memerlukan taubat sesudahnya.

Jadikan pula taubat kami sebagai taubat yang menghapuskan dosa yang telah berlalu serta keselamatan dari dosa yang akan datang.

Ya Allah aku mohon ampunan kepada Mu dari kebodohan kami dan kami minta perlindungan dari keburukan perbuatan kami.

Dekapilah kami kedalam pangkuan rahmatMu. Tutupilah diri kami dengan selimut kasih Mu.

Ya Allah kami bertaubat kepada Mu dari segala bisikan hati, pandangan mata dan ucapan lidah yang menyalahi keinginan Mu dan menyimpang dari yang Engkau cintai dengan sebuah taubat yang membuat semua anggota tubuhku selamat dari siksaMu yang dikhawatirkan oleh orang yang melampaui batas.

Ya Allah, kasihilah kami kesendirian dihadapan Mu dan kemuraman hati kami kerana takut kepadaMu serta gementaran anggota tubuh badan kami akan kebesaran Mu.

Ya Allah, limpahkan sejahtera kepada Nabi Muhammad SAW dan keluarganya. Berkat kemurahanMu berilah kami syafaat atas dosa-dosa kami. Berkat ampunan Mu, hapuslah kesalah kami, dengan siksaMu. Lapangkan kemurahanMu pada kami. Muliakan diri kami dengan menutupi rahasia kami.

Perlakukan diri kami bagai seorang bangsawan yang didatangi seorang hamba yang hina lalu mengasihaninya atau bagai seorang kaya yang didatangi hamba yang miskin lalu mengulurkan tangannya untuk membantunya.

Ya Allah tiada satu pun yang menjadi pelindung kami selain Mu, maka berkat kebesaran Mu lindungilah diriku.

 Tiada satu pun yang menjadi penolong kami selain Mu, maka berkat kurnia Mu berilah syafaat padaku.

Kami sungguh dibebani dan khawatir akan dosa-dosa kami, maka berkat ampunan Mu berilah kami rasa tenteram.

Semua yang kami ucapkan tidaklah berangkat dari ketidak tahuan kami bukan pula sengaja melupakan kejelekan perbuatanku

Namun semua taubat kami aturkan hanya agar langit dan semua penghuninya serta buni dan segenap penduduknya mendengar penyesalan kami

Dan kami berlari kepada Mu dengan memohon ampunan agar berkat rahmatMu sebagian mereka mengasihi kami dalam keadaan yang sulit dan penuh dosa atau menyayangi diri kami kerana keadaan kami yang muram.

Sebuah doa yang lebih Engkau dengar dari doa kami sendiri atau memberi kami syafaat yang lebih patut Engkau terima dari pada syafaat kami dan membuat kami selamat dari kemurkaan Mu serta memperoleh redha Mu.

Ya Allah jika rasa penyesalan merupakan taubat kepada Mu, kamilah yang paling menyesal dari sekian yang menyesal.

Bila meninggalkan kemaksiatan merupakan jalan menuju perkenan Mu. Kami inilah yang pertama meninggalkan kemaksiatan dan menuju kepangkuan Mu

Bila memohon ampunan kepada Mu dapat menggugurkan dosa-dosa kami, kami inilah yang sebenar-benarnya memohon ampunan kepada Mu.

Ya Allah, sebagaimana Engkau perintahkan kami untuk bertaubat kepada Mu dan menjamin taubat kami akan kabulkan. Sebagaimana Engkau perintahkan kami untuk berdoa dan berjanji akan mengabulkan doa kami.

Maka limpahkan sejahtera kepada Nabi Muhammad SAW dan keluarganya dan terimalah taubat kami. Janganlah Engkau membuat kami putus asa dari segala rahmatMu.

Allahumma Ya Allah, ampunkanlah juga ibu/bapa kami, Datuk dan nenek-nenek kami, sanak saudara-mara adik beradik kami, orang yang telah berjasa kepada kami, guru-guru kami dan sekelian orang-orang yang kami zalimi dan berdosa pada mereka dengan rahmat dan belas kasihanMu

Ya Allah sihatkan tubuh badan kami dari sekian penyakit yang di khawatiri agar kami dapat beribadat dengan sempurna kepadaMu. Dan kabulkanlah sekian orang yang telah memohon doa kepada kami dan murahkanlah rezki kami dunia dan akhirat.

Ya Allah, limpahkan sejahtera kepada Nabi Muhammad SAW dan keluarganya sebagaimana berkat beliau. Engkau memberi kami petunjuk. Limpahkan sejahtera kepada Nabi Muhammad SAW dan keluarganya sebagaimana berkat Engkau selamatkan kami.

Sungguh Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. Semua itu adalah mudah bagi Mu.

3 comments:

  1. Assalamualaikum,
    tuan saya telah copy paste munajat tuan diatas dan telah buat sedikit penambahan untuk digunapakai kepada insan insan yang lain..
    Semoga Allah menjadikan munajat ini sebadai amal jariah kepada tuan selagi masih ada yang mengamalkannya..saya ingin menjadi penumpang kepada amal jariah tersebut..
    aminnnn....

    ReplyDelete