Tuesday, October 9, 2012

KETETAPAN ILAHI...

Dalam perjalanan hidup seorang hamba menujuNya, pasti ujian dariNya adalah suatu yang lumrah dan kadang – kadang dalam perjalanan kita bermujahadah untuk memahami makna CintaNYA, kita diuji dengan istilah cinta murahan, yang mana kadang – kadang dibaluti nafsu dunia, yang juga terkadang sesetengahnya makin menjauhkan kita sedikit demi sedikit dari mujahadah asal untuk mencari erti cintaNYA..

Memang susah untuk mendidik hati, untuk suka apa sahaja yang Allah suka dan benci pada segalanya yang Dia benci kerana kadang - kadang nafsu dulu yang berbicara sebelum iman.
Andai kita yakin, setiap apa yang berlaku, Qadha dan Qadar ke atas diri kita adalah suatu bentuk interaksi cinta, dari Pencipta kepada hamba, pasti kita menerima pemberianNya dengan ekspresi cinta juga yakni dengan penuh redha.

Hakikatnya, segala ketetapan Dialah yang sempurna buat kita kerana ia datangnya dari Yang Maha Sempurna. Pasti pemberian Allah itu tiada cacat celanya. Relakanlah, Allah pilihkan apa saja untuk kita, walau pilihan Allah mungkin tak seperti keinginan di hati, Namun pasti disana ada Rahsia Illahi yang tersembunyi, yang kita tidak tahu dan pasti tersirat hikmah yang terlalu banyak . Bukankah kita ini memang manusia yang terlalu banyak jahil dan tidak tahu? Apa yang tersembunyi sedikit dari penglihatan mata kita saja kita sudah tidak dapat meneka nya? Justeru, kenapa sewenangnya orang yang kecewa dengan Allah berkata “ Allah tak tahu perasaan hatiku...” atau “ Tuhan.. tidakkah Kau tahu itu yang terbaik buatku ?

Jika diteliti, beriman kepada Qadha dan Qadar adalah merupakan satu bahagian yang sangat penting daripada Aqidah Islamiah. Sememangnya Allah SWT mempunyai pengetahuan mengenai segala makhluq semenjak azali lagi dan Dialah yang menghendaki kewujudannya. Dialah yang menciptakan makhluq Nya berdasarkan apa yang telah Dia tentukan....

Dan, barangsiapa yang beriman kepada Qadha dan Qadar, pastinya dia sedar bahawa segala pergantungan hanya semata – mata kepada Allah. Di sebalik sebarang musibah yang melanda, ada rahmat dari Nya. Itu adalah kehendakNya...

Terimalah ketetapanNya Duhai Hati.....

No comments:

Post a Comment